"La font de les dones" del cineasta Radú Mihailenau

Una oda a l’amor i al desig de la dona

Es basa en una història real que va passar a Turquia. En un petit poble, les dones tenien que anar a buscar l’aigua a dalt d’una muntanya portant els cubells sobre les seves esquenes. Després d’una sèrie d’accidents, les dones inicien una “vaga d’amor” per aconseguir que els homes canalitzin l’aigua fins el poble.

És una història sobre les relacions de jerarquia, amb una dimensió tragicòmica entorn de la relació entre els sexes, un cant a la fertilitat de l’ànima humana i una oda a l’amor, desenvolupada en un context musulmà que tracta la revisió del Cora, la lluita per el reconeixement, etc. Podem reconèixer quelcom de Les mil i una nits, un llibre al que es fa referencia a la pel•lícula, on Xahrazad, representa el triomf de la paraula i l’amor sobre la crueltat i l’arbitrarietat. També podem reconèixer quelcom de Lisístrata d’Aristòfanes, on una dona incita a una vaga sexual per posar fi a la guerra entre dos ciutats greges. Aquí l’aigua es converteix en símbol de l’amor, de la vida, de la fecunditat i de la fertilitat, i la font en la capacitat de donar vida de les dones.

L’home “rega” a la dona com si fos una flor o una terra fèrtil. Així la sequera que arrasa al poble és una metàfora dels “cors secs com pous”. La sequera, també asseca els cors i afecta a l’amor. La falta d’aigua simbolitza la mort i la esterilitat. La terra no pot donar la vida sense aigua, i les dones no poden donar vida sense amor i sense desig.

Té la forma d’un conte oriental modern, on es tracta especialment el tema del difícil camí cap a l’encontre entre homes i dones, de la relació amb els fills, els pares, les sogres, el treball, l’educació, les celebracions, els ritus, les danses, la música i a més amb cançons d’una gran bellesa que expressen i suggereixen implícitament el que no es diu directament.


Una de les protagonistes, la jove Leila “la estrangera”, lidera la revolta femenina. També i molt important és que està protegida per l’amor i el reconeixement del seu marit, i per el protagonisme i recolzament de Mare Fusell, la dona gran vídua sense ningú a casa que la mani.

Els espais propis on les dones es troben en grup, el bany i el safareig, els hi permeten teixir complicitats per reinventar l’amor i perquè l’aigua reinventi la seva vida.

Tanmateix tant els homes com les dones són el producte de la seva subjectivitat que explica els seus raonaments, les seves motivacions i les seves accions. Tant elles como ells són continuadors i víctimes d’antics manaments, sorgint les contradiccions internes, els valors tradicionals de les pròpies dones i dels homes com “l’honor” masculí i “l’honra” femenina.

A la pel•lícula es fa una transmissió de la família i les distintes generacions (els avis, els pares, els fills i els néts) i la importància de cadascú com a persona i com a grup, el grup de les dones, dels nens, dels homes…I els valors del respecte, el compromís i la complicitat basats en l’amor i el desig.

Nota: L’article té com a font diferents critiques a la pel•lícula i entrevistes al director.

Anna Casino (c) 2012-2023
tlf: 636 861 246

Pulse para ver el Certificado de Web de Interes Sanitario

Web design by Berta FA



Siguenos en FacebookSiguenos en Instagram